A kormány jogszabályi és pénzügyi feltételek biztosításával támogatja a Debreceni Egyetemet (DE) a műszaki képzési struktúra átalakításában – közölte az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) oktatásért felelős államtitkára csütörtökön sajtótájékoztatón, az egyetemen.

debA műszaki tanulók száma növekedni fog a villamosmérnök képzés fejlesztésével – fotó: alumni.unideb.hu

Palkovics László szerint a képzés megújítását az Ipar 4.0 koncepció kihívásai mellett a régióban felmerülő munkaerőpiaci igények teszik szükségessé. A DE a műszaki képzés fejlesztéséhez kapcsolódó Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) pályázatain összesen 1,2 milliárd forintot nyert el a műszaki, a matematikai, az informatikai területek népszerűsítésére, illetve a duális képzés erősítésére. Az oktatási államtitkár elmondta azt is, hogy a jelenlegi 12 milliárd forint helyett jövőre már 27 milliárdot tudnak kiválóság alapú kutatás-fejlesztésre fordítani a hazai egyetemek.

A forrásbővüléstől azt várják, hogy a magyar egyetemek a saját kiválósági területeiken a jövőben előrébb lépjenek a nemzetközi rangsorban – mondta. Szilvássy Zoltán, a DE rektora rámutatott arra, hogy Debrecenben egy egyetemen belül tulajdonképpen három működik: egy orvosegyetem, egy agráregyetem és egy klasszikus tudományegyetem.

A helyi munkaerőpiaci igények és az egyetem saját elhatározása alapján a három nagy egység mellé egy "műszaki egyetemet" is felépítenek – fűzte hozzá. E folyamat első lépésének nevezte, hogy a jelenleg a természettudományi és technológiai kar keretében működő villamosmérnök tanszéket intézetté fejlesztik, majd mire az első önálló évfolyam végez, karrá alakítják. Szilvássy Zoltán szerint ez a folyamat nem ismeretlen a Debreceni Egyetemen; néhány éve így önállósodott az informatikai kar, tíz éve pedig önálló gyógyszertudományi kart alakítottak, amely ma már benne van a nemzetközi rangsor kétszázas listájában.

Bács Zoltán, a DE kancellárja hozzátette: az egyetem 27 ezer hallgatójából több mint 5 ezer vesz részt jelenleg is valamilyen mérnökképzésben, számuk növekedni fog a villamosmérnök képzés fejlesztésével. A jelenleg a műszaki, az agrár-, a természettudományi és a gazdaságtudományi területen folyó duális képzés pedig – a pályázati források felhasználásával – további öt szakkal fog bővülni – fűzte hozzá.