Másfél éves építkezés után a Siemens Mobility szeptember 6-án adta át hivatalosan a Rajna-Ruhr Express (RRX) vonatok karbantartására létesített új járműtelepét, ahol 75 alkalmazott végezi majd a 82 db elektromos RXX Desiro HC motorvonat javítását és karbantartását az elkövetkező 32 évben a Dortmund-Evingben található Vasúti Szervizközpont (Rail Service Center) területén. A digitalizált, papírmunkát teljesen mellőző koncepció fogja biztosítani a vonatok szerződésben meghatározott 99% feletti rendelkezésre állását.

Az RRX (Westphalia-Lippe (NWL), Rhineland (NVR), Rhineland Palatinate Észak (SPNV-Nord) és Észak Hesse (NVV)) projektben résztvevő többi gyorsvasút társaság nevében is megszólaló Martin Husmann, a Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) vezérigazgatója a következőket nyilatkozta a megnyitó után: „Különösen az utasok nevében vagyok derűlátó, mivel a mai megnyitó egy újabb mérföldkövet jelöl ki közlekedésük jövőjének területén. Az elkövetkező években sokkal modernebb személyszállítást fogunk kialakítani a regionális gyorsvasúthálózatot napi szinten használó kb. 2,7 millió utas számára. Elvárásaink szerint az új dortmundi létesítmény határozott mértékben hozzá fog járulni az új vonatok lehető legnagyobb rendelkezésre állásának biztosításához.”

siemensA javítóban már minden adminisztratív munka digitalizálva van – fotó: Siemens

„Mivel a digitalizált szervizelés és karbantartás megvalósításával az iparág úttörőinek tartjuk magunkat, biztosak vagyunk abban, hogy az RRX vonatok megbízhatóan rendelkezésre fognak állni az utazóközönség számára. Hogy ezt bizonyosan elérhessük, a Vasúti Szervizközpontot és a vonatokat a legmodernebb diagnosztikai rendszerekkel láttuk el, melyek segítségével a meghibásodásokat még azelőtt észlelhetjük, hogy azok a napi üzem során zavarokat okoznának” nyilatkozta Sabrina Soussan, a Siemens Mobility vezérigazgatója.

A Siemens Mobility ehhez kb. 5,5 km hosszúságú vasúti pályát fektetett le a korábbi Dortmund-Eving rendezőpályaudvar területén, valamint egy hat vágányos műhelycsarnokot, egy háromemeletes raktár- és személyzeti épületet, egy kaputorony épületet, külső tárolóterületeket, valamint egy vonatmosó létesítményt is megvalósított. A karbantartási folyamatok teljes mértékben feleslegessé teszik a papírmunkát: az alkalmazottak a munkahelyi utasításokat tableteken fogják megkapni a javításokhoz és a karbantartáshoz szükséges összes információval együtt. Az utasforgalmi üzem közben a vonatok összetett érzékelőik segítségével folyamatosan továbbítják az üzemállapotukra vonatkozó adatokat a járműtelep felé, ahol az adatok majd feldolgozásra kerülnek.

Az egyes vonatok által létrehozott adatpontok száma éves szinten egy- és négymilliárd között fog alakulni. A Siemens Mobility adatszakértői a vonat egyes kritikus alkatrészeinek adatpontjait intelligens algoritmusok segítségével fogják elemezni. Célkitűzésünk szerint a normál körülményektől való minden eltérést analizálni kell a meghibásodás-előrejelzések kiszámításához, és annak érdekében, hogy a műhely technikusai az akut hibaelhárítások vagy a rutinszerű, ütemezett karbantartások elvégzésére ajánlásokat tehessenek.

Ezzel az információval előre meg lehet tervezni és előkészíteni a szükséges intézkedéseket még azelőtt, hogy a vonat a járműtelepre érne. Így a tartalékalkatrészek is kéznél lesznek, és a személyzet munkájának optimalizált koordinációja is lehetővé válik. A vonatok ennek eredményeképpen a lehető lerövidebb ideig fognak a járműtelepen tartózkodni és ezt az időt a leghatékonyabban fogják tudni felhasználni, így az utasforgalmi szolgálatba is nagyon hamar visszatérhetnek.

Az RRX műhely ezen túlmenően egy nagyon korszerű, Németországban először alkalmazott járműdiagnosztikai rendszerrel (AVI) is rendelkezik. A vonatok a műhely területére belépve elhaladnak az AVI-berendezés mellett, mely modern lézeres technológoiával automatikusan megvizsgálja az egyes kocsik kerekeit, tengelyeit és futófelületét. Ezek az adatok automatikusan az adatkezelő rendszerbe kerülnek, ahol azok kiértékelésére és elemzésére is sor kerül. A műhely nagyteljesítményű 3D nyomtatóval is rendelkezik, mely gyorsan, és közvetlenül tudja azokat a tartalékalkatrészeket műanyagból előállítani, melyek nem, vagy csak magas költségen állnak rendelkezésre.

Az új RRX vasúti közlekedési koncepcióban résztvevő gyorsvasút társaságok 2015. márciusában 82 db Desiro HC elektromos motorvonat leszállításával, valamint azok 32 éves időtartamra történő javításával és karbantartásával bízták meg a Siemens Mobility vállalatot. Az 1,7 milliárd euró összértéket meghaladó megrendelés a legnagyobb, amivel a Siemenst Németország regionális vasúti személyszállításának területén valaha is megbízták.